Remote Çalışan Deneyimi Neyi Değiştiriyor?

Remote Çalışan Deneyimi Neyi Değiştiriyor?

REX (Remote Employee Experience) Uzaktan Çalışan Deneyimi ve ailenin de evdeki bu çalışma deneyimine katılması neleri değiştiriyor?

2020’de evden çalışmanın zorunlu olarak çoğalması ile çok sayıda beyaz yakalı ofisini evine taşıdı. Bazı şirketler buna destek verip, çalışanların ofis malzemeleri, koltuk ve masalarını da evlerine gönderdi. Bazı çalışanlar bir odaya sahip olurken bazıları salonda veya ortak kullanılan bir odada çalışmak zorunda kaldılar.

Çalışan deneyimi (EX- Employee Experience) kavramını kullanırken çalışanın işyerindeki çalışma deneyimine ilişkin algısını düşünüyoruz ama 2020 de işyeri ev oldu ve yaşadığı çalışma deneyimi ise ağırlıklı olarak dijital araçlar üzerinden oldu.

Bu yeni deneyime (REX – Remote Employee Experience / Uzaktan Çalışan Deneyimi ) diyebiliriz. İletişim dijtal hale gelirken çalışan deneyiminin dijitalle geçmemesi, imkansızdı. O yüzden şirketler bu alana yatırım yaptılar/ yapıyorlar ve dijital deneyimi geliştirmeye çalışıyorlar.  Ama bu Dijital yatırım tek başına yeterli mi?

Bu aşamada gözden kaçan bir konumuz var. Evden çalışma ile birlikte artık sadece çalışan şirketi deneyimleniyor, aile üyeleri de şirketi deneyimliyor. O yüzden bu durumda “Çalışan Deneyimi” terimi eksik kalıyor. İşin içine bir tür aile deneyimi de giriyor. Ofis ev olunca, işe alımdan, proje süreçlerine, toplantılara kadar her şey evde yaşanıyor.

Ofis ve ev arasındaki sınır iyice karışık hatta bu bu sınır kaybolmuş durumda. Artık çalışanın ailesi de şirketi deneyimlemeye başlıyor. Örneğin üstü ile tartışıp zoom toplantısından çıkan çalışanın yüz ifadesini tüm ailesi görebiliyor. Sanki şirklet eve taşınmış gibi, daha kötüsü sesin açık olduğu zoom toplantısında ile toplantıya istemeyerek kulak misafiri bile olabilir!

Bunun başka bir versiyonu da okulun eve taşınması. Artık veliler öğretmen performansından çocuklarının cevaplarında kadar her şeyi duyuyorlar. Bu alanda nasıl sınırlar karıştı ise işyeri ev sınırı da karışmış durumda. Üstüne buna pandemi ile eklenen evin sağlık önlemleri/sorunları eklenince bu deneyim daha da sıkıntılı bir hal alıyor.

Çalışan deneyimi, çalışanların çalıştıkları şirket ile olan etkileşimlerine ilişkin algısının tamamı olarak tanımlanıyor. Remote çalışırken bu etkileşime aile de dahil oluyor. Çalışan deneyimi gittikçe genişliyor ve aile de bu deneyime katılmış oluyor.

Artık çalışan deneyimi tasarlarken, çalışanın işe alımından diğer süreçlerine kadar bu aile etkeninin gözardı etmemek gerekiyor. Hepimiz insanız ve değerli olduğumuzu hissetmeyi seviyoruz. Bu değersizliği veya değer vermeyi bir de aile görüyorsa tüm deneyimler iki katı olarak yaşanıyor olabilir.  Yani bu deneyim şirketinizi harika da gösterebilir berbat bir şirket gibi de algılanmanıza yol açabilir.

İşyerinde bir hata sonucu gelen bir kötü geribildirimi veya haksız yere suçlandığını düşünen çalışan bunu evde iki üç kat daha kötü yaşıyor olabilir. Bu durum da işyeri iletişimlerini, yönetici çalışan iletşimini ve turnover oranlarını etkiler. Türkiye gibi insanların daha duygusal davrandığı ülkelerde bu durum daha kritik. Çoğu insan işten ayrılma kararını ailesi ile veriyor ve olaylar sıcağı sıcağına eve yansıyor.

Şirketteki bir yönetici çalışan tartışmasında bir iki saat sonra taraflar sakinleşip yönetici kısa bir toplantı, iki cümle veya bir gülümseme ile çalışanın gönlünü alabiliyor ama uzaktan bu o kadar mümkün değil. Olan olayı toparlamak çok da kolay olmayabiliyor. İK’nın buna yönelik bazı çözümler üretmesi / geliştirmesi gerekiyor. Gözden kaçmaması gereken durum ise olumlu şeyleri de iki kat gücünde yaşayacak olmaları. Yani çalışanın yaşadığı bu duruma bir tür aile tribünü etkisi oluşuyor.

Bu İK ve şirketler için risk olduğu gibi fırsatta barındırıyor. Çalışana yansıtacakları tüm olumlu deneyim aynı zamanda aileye de yansıyacak ve bu durum çalışan bağlılığına çok daha fazla etki edecek. O yüzden tüm çalışan deneyimi süreçlerini bu bakış açısı ile bir daha gözden geçirmeleri gerekiyor olabilir. Doğru hamleler, çok başarılı Remote Çalışan deneyimleri ortaya çıkarabilir ve bu durum şirketin başarısını büyük katkı yapabilir.

*Görsel: freepik.com – canva.com

Dijital İK, Çalışan Deneyimi, İK & Yönetim, İşveren Markası

Bu yazı 7 Ocak 2021 tarihinde Cengiz Çatalkaya tarafından yazılmıştır.

Dijital-İK Üyelik
Dijital İK hakkında gelişmeler ve Dijital İK Proje süreçleri için Üye Olun